babyvoeding gezond

Gezonde of ongezonde eetgewoonten worden al op erg jonge leeftijd gevormd. Het is dus belangrijk om zo vroeg mogelijk te starten met een gezond, evenwichtig en gevarieerd eetpatroon. Tijdens zijn eerste levensjaar legt je baby namelijk de basis voor zijn latere gezondheid.  Maar op wat moet je nu precies letten bij de voeding van je baby, peuter en kleuter?

Moedermelk of opvolgmelk

De eerste zes maanden is er zeker geen probleem. Dan drinkt je baby alleen moedermelk of opvolgmelk. Na gemiddeld zes maanden kun je starten met vaste voeding. Volgens het Nederlands Voedingscentrum eet je zo snel mogelijk met zijn alleen aan tafel. Babyvoeding gezond is in de eerste plaats rijk aan vitaminen en mineralen.

Rustig gewoon worden

Als je baby vier maanden is kun je hem of haar rustig aan meerdere smaken wennen. Neem daarvoor de tijd, hij haalt dan zijn onmisbare voedingsstoffen nog altijd uit melk. Maak een egale en gladde structuur van een stukje fruit of groente. Verdun dit zo nodig met een beetje water of opvolgmelk. Eventueel verdikken doe je bijvoorbeeld met een beetje rijstebloem. Baby’s en peuters verkiezen vaak geplet fruit zoals banaan, mango, peer of appel. Je kunt je baby vanaf vier maanden ook langzaam laten gewennen aan de smaak van zachte groenten zoals courgette, pompoen of bloemkool maar begin met één smaak. Laat je baby ook kennismaken met gluten. Die vind je vooral in brood, koekjes, deegwaren en rijst.

Nitraatrijke groenten

Wees zeker voorzichtig met groenten rijk aan nitraten zoals spinazie, sla, spitskool, bietjes, Chinese kool, venkel, andijvie en bleekselderij. Gebruik een overschot geen tweede keer. Gebruik zo weinig mogelijk zout bij het bereiden van baby’s maaltijd.

Gezonde tussendoortjes

In plaats van een koekje, honing of andere zoetigheden geven je je baby best stukjes komkommer, fijn gesneden wortels worteltjes, kleine reepjes paprika of een rijstwafel

Drinken

Je baby, peuter of kleuter  moet niet alleen gezond eten, maar even goed gezond drinken. Bij voorkeur water, maar thee zonder suiker is een goed alternatief.